Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Susiec

Wydanie zaświadczenia stwierdzającego, że obywatel polski posiada zdolność prawną do zawarcia związku małżeńskiego za granicą

Cel usługi Osobie zamierzającej zawrzeć związek małżeński za granicą kierownik USC wydaje zaświadczenie potwierdzające, że zgodnie z prawem polskim może zawrzeć związek małżeński.
Dotyczy Obywatela polskiego lub cudzoziemca, którego, zgodnie z przepisami ustawy Prawo prywatne międzynarodowe, możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego.
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 28 listopada 2014r, Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r, poz. 1741 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r, O opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r, poz. 783).

Wymagane dokumenty Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo za granicą, w celu otrzymania zaświadczenia o zdolności do zawarcia małżeństwa składa:
- dokument tożsamości ( dowód osobisty, paszport), do wglądu.
- wniosek o wydanie zaświadczenia
- dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka lub zaświadczenie o stanie cywilnym.
- pisemne zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa
Czas realizacji Kierownik USC przyjmując zapewnienie, stwierdza brak przeszkód do zawarcia małżeństwa na podstawie aktów stanu cywilnego.
Jeżeli akty stanu cywilnego osoby występującej z wnioskiem, znajdują się w miejscowym USC, zaświadczenie wydaje się w dniu złożenia wniosku.
Natomiast, gdy zostały sporządzone w innym USC , czynności związane z przyjęciem zapewnień są możliwe po udostępnieniu tychże aktów w krajowym Rejestrze Stanu Cywilnego (RSC). Urząd Stanu Cywilnego posiadający księgę, dokonuje wprowadzenia aktu stanu cywilnego do RSC w terminie przewidzianym w ustawie, do 10 dni.
Opłaty Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi 38 zł.
Rezultat Kierownik USC wydaje zaświadczenie potwierdzające, że zgodnie z prawem polskim może ona zawrzeć związek małżeński.
Zaświadczenie jest ważne przez okres 6 miesięcy od dnia wystawienia.
Dodatkowe informacje

Złożenie wniosku w powyższej sprawie, przypisane jest wyłącznie osobie, której zdolność prawną do zawarcia małżeństwa określać będzie wydane zaświadczenie. Nie można tej czynności powierzyć innej osobie.
Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego.

Osoba przebywająca za granicą, może wystąpić o wydanie zaświadczenia do konsula RP pod warunkiem spełnienia wymogów prawnych określonych w art. 83 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.
Wydanie zaświadczenia przez konsula:
Obywatel polski przebywający za granicą, składa konsulowi :
• dokument tożsamości do wglądu,
• pisemne zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa ,
• dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka,
• odpis aktu urodzenia, odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu lub stwierdzeniu jego nieważności, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia
małżeństwa.

Tryb odwoławczy W przypadku, gdy kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia, że obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec niemający żadnego obywatelstwa zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo za granicą powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności.
Miejsce załatwienia sprawy Urząd Stanu Cywilnego w Suścu
ul. Tomaszowska 2
22-672 Susiec
Szukaj dokumentów
od do
Dane Przenieś Opcje Tytuł Data utworzenia Znak dokumentu Wprowadzający Wytwarzający Wydział