Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Susiec

Sporządzenie aktu urodzenia

Cel usługi Sporządzenie aktu urodzenia dziecka
Dotyczy Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują:
•ojciec lub matka, posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
•przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki,
•pełnomocnik (osoba upoważniona przez rodziców dziecka)
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1741 z późn. zm.),

Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 783),

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r., poz. 388).

Wymagane dokumenty 1. Dokumenty tożsamości rodziców dziecka - dowód osobisty lub paszport – do wglądu
2. Oświadczenie rodziców o nadanych imionach (w przypadku rejestracji urodzenia dziecka przez osobę upoważnioną).
3. Pełnomocnictwo – w przypadku zgłoszenia urodzenia dziecka przez pełnomocnika.
4. Odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców dziecka.
5. Przy zgłoszeniu urodzenia dziecka ze związku poza małżeńskiego, matka dziecka przedkłada, w zależności od stanu cywilnego, odpis skrócony aktu urodzenia, odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwiązaniu małżeństwa, odpis skrócony aktu zgonu małżonka.
Ojciec dziecka – odpis aktu urodzenia.

Posiadanie odpisów aktów stanu cywilnego, o których mowa w pkt. 4 i 5 jest obowiązkowe, jeżeli rejestracja urodzenia dziecka odbywa się za granicą.

Podstawą sporządzenia aktu urodzenia jest karta urodzenia dziecka oraz protokół zgłoszenia urodzenia.

Czas realizacji Sporządzenie aktu urodzenia dziecka następuje niezwłocznie, gdy wymagane akty stanu cywilnego rodziców dziecka znajdują się w miejscowych księgach.
Jeżeli akty stanu cywilnego rodziców dziecka, o których mowa wyżej sporządzone zostały w innym USC, sprawa jest załatwiana niezwłocznie po zrealizowaniu zlecenia przeniesienia aktów do krajowego Rejestru Stanu Cywilnego przez USC miejsca ich sporządzenia.
Urząd Stanu Cywilnego posiadający księgę stanu cywilnego wykonuje zlecenie w terminie ustawowym do 10 dni.
Opłaty

Sporządzenie aktu urodzenia oraz wydanie 1 odpisu skróconego po sporządzeniu aktu urodzenia jest wolne od opłat.

Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) – 17,00 zł.
Rezultat Po sporządzeniu aktu urodzenia wydawany jest jeden odpis skrócony aktu urodzenia oraz powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.
Dodatkowe informacje

Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka:
- w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia,
- w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.


Jeżeli osoby uprawnione nie dokonają zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego ma obowiązek sporządzenia aktu z urzędu na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.


Rodzice mogą złożyć przed kierownikiem USC, oświadczenie o zmianie imienia lub imion dziecka, w terminie 6 miesięcy od dnia sporządzenia aktu urodzenia. Oświadczenie o zmianie imienia rodzice dziecka mogą złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego. Wymagana jest obecność obojga rodziców.

Tryb odwoławczy Nie przysługuje
Miejsce załatwienia sprawy Urząd Stanu Cywilnego w Suścu
ul. Tomaszowska 2
22-672 Susiec
Szukaj dokumentów
od do
Dane Przenieś Opcje Tytuł Data utworzenia Znak dokumentu Wprowadzający Wytwarzający Wydział