Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Susiec

Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego

Cel usługi Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, zaświadczenia
Dotyczy

Osoby uprawnionej do uzyskania dokumentu stanu cywilnego :
- osoba, której akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy,
- podmiot uprawniony do uzyskania zaświadczenia o stanie cywilnym, wyłącznie osoba, której akt dotyczy,
- inne osoby, które wykażą interes prawny,
Wykazanie interesu prawnego następuje przez potwierdzenie, że żądanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazaniem potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego względnie zawiadomienia organu administracyjnego o toczącym się postępowaniu.
Istnieje możliwość podjęcia czynności za pośrednictwem osoby upoważnionej - pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie. Pełnomocnik dołącza do podania oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

Podstawa prawna Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1741 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23).
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r., poz. 262 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 783).
Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 166, poz. 1735).
Wymagane dokumenty 1. wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego / wielojęzycznego,
2. dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej,
3. dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty, paszport),
4. pisemne upoważnienie, jeżeli wnioskodawca ustanowił pełnomocnika.
Czas realizacji W dniu złożenia wniosku, jeśli akt stanu cywilnego znajduje się w krajowym Rejestrze Stanu Cywilnego.
W terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, jeżeli akt stanu cywilnego, który został sporządzony USC w Suścu wymaga przeniesienia do krajowego Rejestru Stanu Cywilnego.
W terminie 10 dni od dnia złożenia wniosku, jeśli akt stanu cywilnego został sporządzony w innym Urzędzie Stanu Cywilnego i nie znajduje się w krajowym Rejestrze Stanu Cywilnego (RSC). Urząd Stanu Cywilnego w Suścu nie ma wpływu na czas realizacji zadania zamieszczenia aktu w RSC przez inny USC, który wykonuje je w terminie ustawowym do 10 dni.
Do 1 miesiąca, w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego np. w sytuacji, gdy podanie nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa. Odpis aktu stanu cywilnego przesyłany jest po jego pozytywnym zakończeniu.
Opłaty

22 zł – opłata skarbowa za odpis skrócony,
33 zł – opłata skarbowa za odpis zupełny,
24 zł – opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku, albo o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego,
24 zł – opłata skarbowa za zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
26 zł – opłata skarbowa za inne zaświadczenia,
17zł - opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

Rezultat

Z rejestru stanu cywilnego wydaje się;

- odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- zaświadczenia o stanie cywilnym
- inne zaświadczenia dotyczące urzędowego potwierdzenia określonych faktów

Dodatkowe informacje Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, zaświadczenia, można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego bez względu na miejsce sporządzenia i przechowywania aktu.
Tryb odwoławczy W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego, stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Lubelskiego w Lublinie za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Suscu w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Miejsce załatwienia sprawy Urząd Stanu Cywilnego w Suścu
ul. Tomaszowska 2
22-672 Susiec
Szukaj dokumentów
od do
Dane Przenieś Opcje Tytuł Data utworzenia Znak dokumentu Wprowadzający Wytwarzający Wydział