Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Susiec

Sprostowanie / uzupełnienie aktu stanu cywilnego

Cel usługi Akt stanu cywilnego który zawiera dane niezgodne z zawartymi w innych (wcześniejszych) aktach stanu cywilnego dotyczących tej samej osoby lub jej wstępnych, podlega sprostowaniu przez kierownika USC miejsca sporządzenia aktu.
Akt stanu cywilnego, który nie zawiera wszystkich wymaganych danych, podlega uzupełnieniu przez kierownika USC, który akt sporządził, na podstawie innych aktów stanu cywilnego lub innych dokumentów mających wpływ na stan cywilny osoby.
Dotyczy Z wnioskiem o dokonanie zmian w akcie stanu cywilnego może wystąpić:
• osoba, której akt dotyczy lub jej przedstawiciel ustawowy
• inna osoba, która ma w tym interes prawny
• prokurator
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1741 z późn. zm.);

Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 783).

Wymagane dokumenty Wniosek o sprostowanie błędnych wpisów w akcie stanu cywilnego.
Wniosek o uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego
Dokument tożsamości - dowód osobisty lub paszport, do wglądu.
Czas realizacji

Jeżeli sprostowanie / uzupełnienie dokonywane jest na podstawie aktów stanu cywilnego sporządzonych w miejscowym Urzędzie Stanu Cywilnego, czynność ta wykonywana jest bez zbędnej zwłoki, W sytuacjach wymagających postępowania wyjaśniającego, w terminie do 14 dni.

W przypadku, kiedy akty stanu cywilnego stanowiące podstawę do sprostowania / uzupełnienia, zostały sporządzone w innych urzędach stanu cywilnego, termin realizacji wniosku jest zależny od dnia udostępnienia aktów przez te urzędy w krajowym Rejestrze Stanu Cywilnego (RSC). Kierownik urzędu stanu cywilnego występujący o udostępnienie określonego dokumentu w RSC nie ma wpływu na termin realizacji tego zlecenia. Urząd Stanu Cywilnego posiadający księgę udostępnia akt w RSC w terminie ustawowym do 10 dni.

Opłaty

- sprostowanie / uzupełnienie aktu stanu cywilnego - 39,- zł

- pełnomocnictwo – 17,- zł

wolne od opłaty skarbowej jest złożenie pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Osoby występujące do Urzędu Stanu Cywilnego w Suścu z wnioskiem w określonej sprawie, obowiązane są do uiszczenia opłaty skarbowej w chwili złożenia wniosku.

Rezultat Po sprostowaniu/uzupełnieniu aktu stanu cywilnego wnioskodawcy wydawany jest odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
Dodatkowe informacje

Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlega sprostowaniu lub uzupełnieniu przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który go sporządził.

Jeżeli sprostowanie aktu stanu cywilnego jest niemożliwe na podstawie dokumentacji akt zbiorowych stanowiących podstawę rejestracji aktu stanu cywilnego lub innych aktów stanu cywilnego, stwierdzających zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych albo zagranicznych dokumentów stanu cywilnego – sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje sąd.

Sprostowania lub uzupełnienia aktu zgonu dokonuje sąd, jeżeli w akcie zgonu znajdują się błędne wpisy dotyczące daty zgonu lub akt nie zawiera daty lub godziny zgonu, a dane te nie wynikają z dokumentów stanowiących podstawę sporządzenia aktu zgonu.

Podanie składa się w Urzędzie Stanu Cywilnego osobiście, bądź poprzez osobę upoważnioną. W przypadku złożenia wniosku pocztą, podanie winno zawierać notarialne potwierdzenie podpisu wnioskodawcy. Wniosek można przesłać drogą elektroniczną, jeżeli wnioskodawca może potwierdzić go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub uwierzytelnić profilem zaufanym ePUAP.

Tryb odwoławczy Od decyzji odmownej służy stronie odwołanie do Wojewody Lubelskiego w Lublinie za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Suścu, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Miejsce załatwienia sprawy Urząd Stanu Cywilnego w Suścu
ul. Tomaszowska 2
22-672 Susiec
Szukaj dokumentów
od do
Dane Przenieś Opcje Tytuł Data utworzenia Znak dokumentu Wprowadzający Wytwarzający Wydział