Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Susiec

Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego

Cel usługi Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, zaświadczenia
Dotyczy

Osoby uprawnionej do uzyskania dokumentu stanu cywilnego :
- osoba, której akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy,
- podmiot uprawniony do uzyskania zaświadczenia o stanie cywilnym, wyłącznie osoba, której akt dotyczy,
- inne osoby, które wykażą interes prawny,
Wykazanie interesu prawnego następuje przez potwierdzenie, że żądanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazaniem potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego względnie zawiadomienia organu administracyjnego o toczącym się postępowaniu.
Istnieje możliwość podjęcia czynności za pośrednictwem osoby upoważnionej - pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie. Pełnomocnik dołącza do podania oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

Podstawa prawna Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1741 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23).
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r., poz. 262 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 783).
Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 166, poz. 1735).
Wymagane dokumenty 1. wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego / wielojęzycznego,
2. dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej,
3. dokument tożsamości wnioskodawcy (dowód osobisty, paszport),
4. pisemne upoważnienie, jeżeli wnioskodawca ustanowił pełnomocnika.
Czas realizacji W dniu złożenia wniosku, jeśli akt stanu cywilnego znajduje się w krajowym Rejestrze Stanu Cywilnego.
W terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, jeżeli akt stanu cywilnego, który został sporządzony USC w Suścu wymaga przeniesienia do krajowego Rejestru Stanu Cywilnego.
W terminie 10 dni od dnia złożenia wniosku, jeśli akt stanu cywilnego został sporządzony w innym Urzędzie Stanu Cywilnego i nie znajduje się w krajowym Rejestrze Stanu Cywilnego (RSC). Urząd Stanu Cywilnego w Suścu nie ma wpływu na czas realizacji zadania zamieszczenia aktu w RSC przez inny USC, który wykonuje je w terminie ustawowym do 10 dni.
Do 1 miesiąca, w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego np. w sytuacji, gdy podanie nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa. Odpis aktu stanu cywilnego przesyłany jest po jego pozytywnym zakończeniu.
Opłaty

22 zł – opłata skarbowa za odpis skrócony,
33 zł – opłata skarbowa za odpis zupełny,
24 zł – opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku, albo o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego,
24 zł – opłata skarbowa za zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
26 zł – opłata skarbowa za inne zaświadczenia,
17zł - opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

Rezultat

Z rejestru stanu cywilnego wydaje się;

- odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- zaświadczenia o stanie cywilnym
- inne zaświadczenia dotyczące urzędowego potwierdzenia określonych faktów

Dodatkowe informacje Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, zaświadczenia, można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego bez względu na miejsce sporządzenia i przechowywania aktu.
Tryb odwoławczy W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego, stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Lubelskiego w Lublinie za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Suscu w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Miejsce załatwienia sprawy Urząd Stanu Cywilnego w Suścu
ul. Tomaszowska 2
22-672 Susiec
Szukaj dokumentów
od do
Dane Przenieś Opcje Tytuł Data utworzenia Znak dokumentu Wprowadzający Wytwarzający Wydział